Reglament per a les escoles normals d'instrucció primaria del regne de 1849

Període: Imposició del castellà/francès i arraconament del català 1760-1874
Data del fet: 23-05-1849
Àrea geogràfica: Països Catalans (sense Catalunya Nord)
Lloc del succés: Madrid
Perseguidor: Govern espanyol - Juan Bravo Murillo - Isabel II
Persona agredida: tots els catalanoparlants
Imposició: La llengua que s'ensenya a l'escola és el castella
Circumstàncies: Relacions MESTRE-alumne
El Reglament per a les escoles normals d'instrucció pública del regne que el ministre de Comerç, Instrucció i Obres Públiques Juan Bravo Murillo fa publicar a la Gaceta de Madrid en dues tongades (dia 23 i 24 de maig de 1849) disposa les matèries que s'han d'ensenyar en aquestes escoles. L'havia rubricat Isabel II dia 15 de maig de 1849 a Aranjuez. S'hi ha d'ensenyar el castellà, és un fet l'exclusió del català.
Transcripció de l'article 7 en el qual es detalla quines són les matèries d'ensenyament: "Art. 7º. Las escuelas prácticas de las normales de ambas clases se dividiran en dos secciones, en las cuales se enseñará:
PRIMERA SECCIÓN
El Catecismo de la doctrina cristiana
La historia sagrada
La lectura hasta leer corrientemente toda clase de letra impresa.
La ortografía con sujecion á las reglas de la Academia española.
Los rudimentos de la gramática castellana, en que se comprendan la etimología y las reglas principales de la sintaxis.
Principios de aritmética, ó sea la numeración y las cuatro reglas de contar con enteros y quebrados comunes y decimales.
Cálculo mental, ó ejercicios para hacer cuentas de memoria.
Nocones de geometría, ó conocimiento de las diferentes figuras geométricas, de un modo puramente práctico.
Nociones de geografía, teniendo a la vista los mapas y el globo.
Una reseña sucinta de la historia de España.
SEGUNDA SECCIÓN
Explicaciones sobre el catecismo y nociones sobre la moral práctica.
Perfección de la lectura, extendiéndola á manuscritos que contengan letras cada vez mas dificiles.
Perfección de la escritura y ortografía.
Complemento de la gramática castellana, ampliando la sintaxis y comprendiendo la prosodia.
Complemento de la aritmética, inclusas las razones y proporciones, con los problemas que se fundan en ellas.
Conocimiento del sistema legal de monedas, pesas y medidas, haciendo aplicación del cálculo por números denominados.
Medición de líneas, superficies y cuerpos sólidos.
Mayores conocimientos de geografia e historia"

S'ha de tenir present que era un sistema molt vertical i centralitzat d'exercici del poder dins l'ensenyament: els mestres opositaven a Madrid (article 18), els llibres de text els havia d'aprovar el Reial Consell de la Instrucció Pública (article 57)...

Recursos associats: