Prohibició a partir d'haver fet una conferència en català l'any 1945

Període: Guerra i Dictadura franquista 1936-1975
Data del fet: 00-00-1945
Àrea geogràfica: Principat de Catalunya
Lloc del succés: Sabadell
Perseguidor: Governador civil de Barcelona
Persona agredida: Josep Maria Marcet Coll - batle franquista de Sabadell
Resistència oferada: Després de dir-li que no ho havia d'haver permès, ell insisteix a les memòries que ho tornaria fer.
Circumstàncies: Discurs privat / conferència / celebració religiosa
Bibliografía:
  • (Pàg 134. )

  • Portada del llibre 'Mi ciudad y yo' de Josep Maria Marcet
    En Josep Maria Marcet Coll, batle franquista de Sabadell, a les seves memòries de 1963 'Mi ciudad y yo.Veinte años en una Alcaldia, 1940-1960' conta la baralla amb el governador per haver consentit que Joan Ventosa i Calvell, l'any 1945 fes una conferència en català a Sabadell sobre economia, surt a la pàgina 134. I els fets varen anar de la manera següent:
    "Un día en que, habiendo de celebrarse en nuestra ciudad una conferencia de tipo económico, a cargo del ex-ministro y gran señor que fue Ventosa y Calvell, en el salón de actos del Gremio de Fabricantes, el ilustre conferenciante me preguntó, antes de dar comienzo a su disertación, si podía darla en catalán o debía pronunciarla en castellano. Yo, después de haber comprobado que en la sala todos los asistentes eran catalanes y los que no eran de nuestra región entendían el catalán tan perfectamente como el castellano, le dije que se dirigiera a la concurrencia en catalán.
    Al parecer, una alma caritativa denunció al gobernador civil de turno lo que había ocurrido. El gobernador me mandó llamar y me echó en cara que yo, en mi calidad de alcalde, hubiese presidido un acto de "signo separatista". Mi reacción fue decirle categóricamente que, siendo catalán y mientras fuera alcalde de Sabadell, siempre que presidiera un acto que no tuviera significación política alguna y al que asistiera una concurrencia catalana, consideraría que lo más adecuado, lógico y digno sería hablar en catalán, estimando al obrar así no hacía separatismo, sino españolismo, ya que el catalán es un idioma tan español como el castellano, y que en este terreno no estaba dispuesto a claudicar.
    El gobernador, al oir estas manifestaciones, se enfureció y me dedicó una extensa filípica que terminó con estas palabras:
    -¡Oiga usted! ¿Quién es aquí el gobernador, usted o yo?
    Prefiero dejar sin comentario este incidente, y pasar por alto mi contestación"

    L'autoritat franquista representant del Govern (segurament Antonio de Correa y Veglison) exposa ben clarament que fer servir el català en un lloc que no fos la família era considerat una activitat "separatista". Això ja passava durant la Dictadura de Primo de Rivera. Encara que fos sense cap connotació política i amb la presència del batle franquista de Sabadell. "El gobernador me mandó llamar y me echó en cara que yo, en mi calidad de alcalde, hubiese presidido un acto de "signo separatista"." Llavors el batle franquista, una persona amb poder, que ha fet la guerra, no considera que simplement parlar en català sense cap altra connotació impliqui cap problema. Evidentment el programa que s'aplicava era el del governador.